24 January 2011

Masa Itu Senjata

PENCERAMAH  : USTAZ HAFIZU ADHA @ BAHA
TARIKH                : 07 SAFAR 1432 H BERSAMAAN 12 JANUARI 2011
MASA                   : 08.00 MALAM

INTISARI KULIYAH MAGHRIB:

                Analogi plastik berubah menjadi selipar. Bagaimana kita boleh mengatakan bahawa dunia ini terjadi secara semulajadi? Sedangkan,di sebalik keindahan alam yang terbentang luas ini,adanya Sang Pencipta,iaitu Allah swt.

                Falsafah ialah sesuatu yang di tafsirkan oleh insan yang berbeza-beza. Jadi,falsafah tidak boleh dijadikan hujah.

                Saidina Ali KWH berkata,”masa itu ibarat pedang. Jika kita tidak memotong,nescaya ia akan memotong kita.” Kenapa mesti diandaikan bahawa masa itu tidak seperti daun-daunan,atau emas,atau sesuatu yang lain? Kenapa Saidina Ali KWH yang seperti kita sedia maklum,seorang yang tinggi ilmunya,mengatakan bahawa masa itu ibarat pedang?

                Sesungguhnya pedang itu ialah senjata. Dan senjata itu ialah:MASA! Jadi,apabila seseorang itu,betul-betul menghargai masanya,percayalah,bahawa dia sedang memegang pedang. Apabila sesebuah negara itu mementingkan masa,iaitu seluruh penduduknya menghargai masa,negara itu akan dipandang tinggi. Lihat sahaja,contohnya negara Iran yang sehingga kini,tidak berani di’sentuh’ oleh Amerika Syarikat. Kerana mereka mempunyai ‘senjata’ yang sebenar untuk menghasilkan senjata-senjata yang zahir!

                Di sebut juga tentang 10 muassofat tarbiyyah iaitu Salimul ‘Aqidah(aqidah yang  sejahtera),Sahihul Ibadah(ibadah yang benar/sahih),Matinul Khuluq(akhlak yang mantap),Qaadirun alal Kasbi(mampu berdikari),Mutsaqqoful Fikri(luas pengetahuan),Qawiyyul Jismi(sihat tubuh badan),Mujahidun Linafsih(melawan nafsu),Munazhzom Fi Syu’unih(tersusun urusannya),Harishun alal  waqtihi(sangat menjaga masa),dan Nafi’un Lighoirih(bermanfaat kepada yang lain).

                Dalam 114 surah dalam al Quran ada satu surah yang tekankan tentang kepentingan masa iaitu surah al Asr. Betapa Allah menuntut umat Islam supaya menjaga masa sentiasa.

                Ustaz Baha juga telah bercerita tentang satu kisah mengenai Marwa el-Sherbini,seorang wanita Arab yang tinggal di German yang telah syahid akibat di tikam 18 kali oleh seorang warga Rusia yang tinggal di German juga,iaitu Alez Wiens. Kejadian itu telah menggemparkan seluruh negara.(untuk mengetahui lebih lanjut,cari di internet yea)

                Sebagai khulasohnya,Ustaz Baha sekali lagi menekankan tentang kepentingan bagi umat Islam dalam menjaga masa. Dengan pengurusan masa yang berkesan dan strategik,tidak mustahil umat Islam akan kembali gemilang seperti dahulu! Takbir!!!

                Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment